15 dec. 2008

Informare privind modificarile legislative saptamanile noiembrie 24 -12 decembrie 2008

S.C. A&C Associated S.R.L.
520056 - Sfântu Gheorghe
str. Viitorului, bl. 7, sc. C, ap. 16
Telefon / fax: +40 267 310 024
E-mail: office@aca.ro
www.aca.ro
15-12-2008
Finantari

Catalogul surselor de finantare decembrie 2008

Monitorul Oficial: FN / 2008-12-15
Tip act: Analiză legislativă
Referitor la: Finantari
» începutul paginii «

Sa publicat catalogul surselor de finantare pentru luna decembrie 2008.

Catalogul poate fi consultat la:

www.aca.ro/_afm/uploaded/Doc interne/Catalogul surselor de finantare decembrie 2008.pdf

 

Sursa: ADR Centru

Alte prevederi

Modificarea contributiilor aferente salariatilor

Monitorul Oficial: FN / 2008-12-15
Tip act: Analiză legislativă
Referitor la: Alte prevederi
» începutul paginii «

Incepind cu data de 01.12.2008 principali indicatori sociali se modifica dupa cum urmeaza:

1. Contibutia pentru asigurari sociale:

Angajator:

18 % pentru conditii normale de munca;
23 % pentru conditii deosebite de munca;
28 % pentru conditii speciale de munca.

Angajat 9,5 %.

2. Contributia la fondul de somaj:

Angajator  0,5 %
Angajat     0,5 %

3.Contributia la fondul de asigurari sociale de sanatate:

Angajator  5,2 %
Angajat     5,5 %

 

 

 

Obligatia auditari situatiilor financiare anuale

Monitorul Oficial: FN / 2008-12-15
Tip act: Analiză legislativă
Referitor la: Alte prevederi
» începutul paginii «

In baza prevederilor OMF 1752/2005 va reamintim urmatoarele ca societatile care la data bilantului depasesc limitele a doua dintre urmatoarele 3 criterii, denumite in continuare criterii de marime, au obligatia auditarii situatiei financiare anuale:

 
- total active:                                                                     3.650.000 euro;
- cifra de afaceri neta:                                                        7.300.000 euro;
- numar mediu de salariati in cursul exercitiului financiar:           50 persoane

 

Rugam clienti nostri care depasesc doua din criteriile de marime amintite mai sus, sa contracteze serviciile de audit in timp util pentru a putea obtine opinia auditorului in termenul de depunere a situatiilor financiare pe 2008. Mentionam ca A&C Associated va sta la dispozitie in cazul in care aveti nevoie de ajutor pentru alegerea auditorului financiar.

Organizarea si efectuarea inventarieri pentru exercitiul financiar 2008

Monitorul Oficial: FN / 2008-12-15
Tip act: Analiză legislativă
Referitor la: Alte prevederi
» începutul paginii «

Va reamintim ca in baza Normelor de inventariere a elementelor de activ si pasiv publicate in MO 1174/2004, persoanele juridice au obligatia efectuari inventarieri elementelor de activ si pasiv cel putin o data pe an de regula la finele exercitiului financiar.

Clientii A&C Associated sint rugati sa prezinte documentatia de inventariere anuala pina cel tirziu data de 15.02.2008, in scopul cuprinderi rezultatelor inventarieri in inchiderea luni decembrie 2008.

Pentru a veni in sprijinul Dvs. pentru efectuarea inventarieri va punem la dispozitie documentatie de inventariere, dupa cum urmeaza:

www.aca.ro/_afm/uploaded/Inventar2008/GHID INVENTARIERE.doc

www.aca.ro/_afm/uploaded/Inventar2008/Etapele inventarierii.doc

www.aca.ro/_afm/uploaded/Inventar2008/DECIZIE DE NUMIRE comisie de inventariere IMM-uri.doc

www.aca.ro/_afm/uploaded/Inventar2008/DECLARATIE GESTIONAR.doc

www.aca.ro/_afm/uploaded/Inventar2008/Evidenta trimiteri extrase de cont.doc

www.aca.ro/_afm/uploaded/Inventar2008/Extras de cont.doc

www.aca.ro/_afm/uploaded/Inventar2008/Extras de cont EN.doc

www.aca.ro/_afm/uploaded/Inventar2008/Lista de inventariere.xls

www.aca.ro/_afm/uploaded/Inventar2008/PROCES VERBAL INVENTARIERE.doc

www.aca.ro/_afm/uploaded/Inventar2008/MODEL- ANGAJAMENT DE PLATA.doc

www.aca.ro/_afm/uploaded/Inventar2008/Proces verbal scoatere din functiune_1.xls

Modificare praguri valorice INTRASTAT

Monitorul Oficial: 839 / 2008-12-12
Tip act: Ordin
Referitor la: Alte prevederi
» începutul paginii «

 In MO 839 din 12.12.2008  a fost publicat Ordinul nr. 684 privind modificarea Normele de completare a Declaratiei statistice Intrastat. Principalele modificari sint:

Obligatia furnizarii de date statistice Intrastat revine tuturor operatorilor economici care indeplinesc simultan urmatoarele conditii:

   1. sunt inregistrati in scopuri de taxa pe valoare adaugata (au cod de identificare fiscala);

   2. realizeaza schimburi de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene;

   3. valoarea totala anuala a schimburilor de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene, pentru fiecare dintre cele doua fluxuri, introduceri si, respectiv, expedieri, depaseste pragul valoric Intrastat stabilit pentru fiecare an.

Institutul National de Statistica a stabilit un nivel al pragurilor valorice Intrastat de 900.000 lei pentru expedieri intracomunitare de bunuri si de 300.000 lei pentru introduceri intracomunitare de bunuri.

Un operator economic a carui valoare anuala pentru introducerile intracomunitare de bunuri este egala sau mai mare de 300.000 lei trebuie sa declare pentru fluxul introduceri. Un operator economic a carui valoare anuala pentru expedierile intracomunitare de bunuri este egala sau mai mare de 900.000 lei trebuie sa declare pentru fluxul expedieri. 

   Tipuri de declaratii:

 - nu exista obligatia de a transmite Declaratia statistica Intrastat

   a) pentru introduceri mai mic de 300.000 lei

   b) pentru expedieri mai mici de 900.000 lei

   - declaratia standard, in care se completeaza toate informatiile, mai putin valoarea statistica:

   a) pentru introduceri egale sau mai mari de 300.000 lei si mai mici de 10.000.000 lei

   b) pentru expedieri egale sau mai mari de 900.000 lei si mai mici de 20.000.000 lei

   - declaratia extinsa, in care se completeaza toate informatiile, inclusiv valoarea statistica:

   a) pentru introduceri egale sau mai mari de 10.000.000 lei

   b) pentru expedieri egale sau mai mari de 20.000.000 lei

Daca un operator economic este obligat sa transmita declaratii statistice Intrastat pentru ambele fluxuri, este posibil ca pentru unul dintre fluxuri sa transmita declaratia standard, iar pentru celalalt flux sa transmita declaratia extinsa. In acest caz, este permisa transmiterea declaratiei extinse pentru ambele fluxuri.

Declaratia statistica Intrastat trebuie transmisa de operatorii economici care au depasit pragul valoric Intrastat in anul anterior celui de referinta sau il depasesc in anul de referinta, separat pentru introduceri si expedieri de bunuri. Astfel, acesti operatori economici devin furnizori de informatii statistice Intrastat.

 Pentru anul de referinta, furnizorii de informatii statistice Intrastat sunt:

   a) operatorii economici care au avut obligatia de raportare in sistemul statistic Intrastat pentru intregul an anterior celui de referinta si care pe tot parcursul anului anterior celui de referinta au realizat un nivel al schimburilor intracomunitare de bunuri superior nivelului pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru anul de referinta, separat pentru fiecare flux. Acestia completeaza si transmit Declaratia statistica Intrastat pentru intregul an de referinta;

   b) operatorii economici care au dobandit obligatia de raportare pentru sistemul statistic Intrastat in cursul anului anterior celui de referinta, prin depasirea pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru anul anterior celui de referinta, separat pentru fiecare flux. Acestia completeaza si transmit Declaratia statistica Intrastat pentru intregul an de referinta;

   c) operatorii economici care depasesc nivelul pragurilor valorice Intrastat in cursul anului de referinta, separat pentru fiecare flux. Obligatia de raportare pentru sistemul statistic Intrastat a acestora intervine in luna in care valoarea cumulata de la inceputul anului de referinta a schimburilor intracomunitare de bunuri depaseste nivelul pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru anul de referinta, separat pe cele doua fluxuri.

    Declaratia statistica Intrastat trebuie intocmita pentru introducerile si/sau expedierile intracomunitare de bunuri in urmatoarele cazuri:

a) schimburi intracomunitare de bunuri care implica transfer de proprietate si sunt destinate utilizarii, consumului, investitiei sau revanzarii;

   b) miscari de bunuri dintr-un stat membru al Uniunii Europene in altul, fara transfer de proprietate. Spre exemplu, transferul de stocuri, miscari de bunuri inainte si dupa procesare etc;

   c) returnarea de bunuri;

   d) miscari specifice de bunuri;

   e) leasing financiar si leasing operational cu o durata de peste 2 ani.

    Pentru urmatoarele cazuri nu trebuie intocmita Declaratia statistica Intrastat:

   a) comertul cu servicii;

   b) bunuri in tranzit simplu;

   c) miscari temporare de bunuri; 

  d) miscari de bunuri pentru/dupa reparatii si/sau intretinere;

   e) schimbul de bunuri cu acele teritorii ale statelor membre ale Uniunii Europene ce nu apartin teritoriului statistic al statelor membre ale Uniunii Europene;

   f) schimburi de bunuri in cadrul comertului triunghiular, in situatia in care bunurile nu intra pe teritoriul national al Romaniei din alte state membre ale Uniunii Europene sau nu sunt expediate din Romania catre alt stat membru al Uniunii Europene.

 

Metodologie fiscala

Decizia comisie de proceduri fiscale nr.1/2008

Monitorul Oficial: 812 / 2008-12-04
Tip act: Ordin
Referitor la: Metodologie fiscala
» începutul paginii «

In MO nr.812 s-a publicat Ordinul nr. 3505 prin care se aproba Decizia Comisie de proceduri fiscale nr.1/2008, prin care se specifica:

"Persoanele juridice care au optat inițial pentru plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor,care își schimbă obiectul de activitate în cursul anului fiscal, respectiv desfășoară activitățile prevăzute la art. 104 alin. (5) lit. c) din Codul fiscal, plătesc impozitul pe profit potrivit dispozițiilor titlului II din Codul fiscal, începând cu trimestrul în care produc efecte licențele pentru desfășurarea activităților în domeniul jocurilor de noroc, emise de Comisia de autorizare a jocurilor de noroc din cadrul Ministerului Economieiși Finanțelor."

 

Alte prevederi

Interzicerea utilizarii instrumentelor de plata de tipul cecului, vambiei si biletului la ordin in format vechi

Monitorul Oficial: 814 / 2008-12-04
Tip act: Ordin
Referitor la: Alte prevederi
» începutul paginii «

In MO 814 din 04.12.2008 sa publicat Ordinul nr.39 privind interzicerea utilizarii instrumentelor de plata de debit de tipul cecului, cambiei s biletului la ordin in format vechi.

 

In baza actului normativ incepand cu data de 8 decembrie 2008 se interzice emiterea de instrumente de plata de debit de tipul cecului, cambiei si biletului la ordin, al caror format este reglementat de Normele tehnice ale Bancii Naționale a Romaniei nr. 9/1994 privind cecul si de Normele tehnice ale Bancii Nationale a Romaniei nr. 10/1994 privind cambia si biletul la ordin. Incepand cu aceasi data institutiile de credit nu vor mai accepta spre decontare instrumentele de plata de debit in formatul vechi, cu exceptia cazurilor in care beneficiarul sau platitorul poate face dovada ca aceste instrumente au fost emise in baza unor tranzactii incheiate inainte de data de 8 decembrie 2008.

Metodologie fiscala

Modificare prevederi Cod Fiscal

Monitorul Oficial: 815 / 2008-12-04
Tip act: Ordonanta de urgenta
Referitor la: Metodologie fiscala
» începutul paginii «

In MO 815 din 04.12.2008 se aduc modificari codului fiscal, prin aprobarea unor masuri de relaxare fiscala, in scopul sprijiniri cresteri economice si a generari de locuri de munca. Principalele modificari aduse sint:

 1.Impozit pe profit (aplicabilitate de la 1 ianuarie 2009)

  La calculul profitului impozabil, pentru activitatile de cercetare-dezvoltare se acorda urmatoarele stimulente fiscale:

a) deducerea suplimentara la calculul profitului impozabil in proportie de 20% a cheltuielilor eligibile pentru aceste activitati; deducerea suplimentara se calculeaza trimestrial/anual; in cazul in care se realizeaza pierdere fiscala, aceasta se recupereaza potrivit dispozitiilor art. 26 din CF;

b) aplicarea metodei de amortizare accelerata si in cazul aparaturii si echipamentelor destinate activitatilor de cercetare-dezvoltare.

Stimulentele fiscale pentru cercetare-dezvoltare se acorda in conditiile elaborarii de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, cu avizul Ministerului Economiei si Finantelor, a unei scheme de ajutor de stat avand ca obiectiv cercetarea-dezvoltarea si inovarea in conditiile indeplinirii dispozitiilor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 137/2007, si de Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata comuna in aplicarea art. 87 si 88 din Tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare).”

  2.Impozit pe venit (aplicabilitate de la 1 ianuarie 2009):

Veniturile sub forma de dobanzi pentru depozitele la termen si/sau instrumentele de economisire realizate incepand cu data de 1 ianuarie 2009 inclusiv sunt venituri neimpozabile.

 3.Impozitul pe veniturile nerezidentilor (aplicabilitate de la 1 ianuarie 2009):

Se adauga la veniturile realizate de nerezidenti pentru care se acorda scutire, dobanda la depozitele la termen si/sau instrumentele de economisire, realizata din Romania de persoanele fizice rezidente in alte state decat cele ale Uniunii Europene, incepand cu data de 1 ianuarie 2009.

4.TVA (aplicabilitate de la 15 decembrie 2008):

Se introduce cota redusa de 5% care se aplica asupra bazei de impozitare pentru livrarea locuintelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite. Terenul pe care este construita locuinta include si amprenta la sol a locuintei. Prin locuinta livrata ca parte a politicii sociale se intelege:

   a) livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept camine de batrani si de pensionari;

   b) livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept case de copii si centre de recuperare si reabilitare pentru minori cu handicap;

   c) livrarea de locuinte care au o suprafata utila de maximum 120 m2, exclusiv anexele gospodaresti, a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 380.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de orice persoana necasatorita sau familie. Suprafata utila a locuintei este cea definita prin Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Anexele gospodaresti sunt cele definite prin Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Cota redusa se aplica numai in cazul locuintelor care in momentul vanzarii pot fi locuite ca atare si daca terenul pe care este construita locuinta nu depaseste suprafata de 250 m2, inclusiv amprenta la sol a locuintei, in cazul caselor de locuit individuale. In cazul imobilelor care au mai mult de doua locuinte, cota indiviza a terenului aferent fiecarei locuinte nu poate depasi suprafata de 250 m2, inclusiv amprenta la sol aferenta fiecarei locuinte. Orice persoana necasatorita sau familie poate achizitiona o singura locuinta cu cota redusa de 5%, respectiv:

1. in cazul persoanelor necasatorite, sa nu fi detinut si sa nu detina nicio locuinta in proprietate pe care au achizitionat-o cu cota de 5%;

2. in cazul familiilor, sotul sau sotia sa nu fi detinut si sa nu detina, fiecare sau impreuna, nicio locuinta in proprietate pe care a/au achizitionat-o cu cota de 5%;

  d) livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, catre primarii in vederea atribuirii de catre acestea cu chirie subventionata unor persoane sau familii a caror situatie economica nu le permite accesul la o locuinta in proprietate sau inchirierea unei locuinte in conditiile pietei.

5. Accize (aplicabilitate de la 1 ianuarie 2009):

 Deplasarea produselor accizabile puse in libera circulatie de catre un importator care detine autorizatie unica pentru proceduri vamale simplificate, eliberata de autoritatea competenta din alt stat membru, iar produsele sunt eliberate pentru consum in Romania, se poate efectua in regim suspensiv, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

   a) importatorul este autorizat de autoritatea competenta din statul sau pentru efectuarea de operatiuni cu produse accizabile in regim suspensiv;

   b) importatorul detine cod de accize in statul membru de autorizare;

   c) deplasarea are loc intre:

   1. un birou vamal de intrare din Romania si un antrepozit fiscal, un operator inregistrat sau un operator neinregistrat din Romania;

   2. un birou vamal de intrare in teritoriul comunitar situat in alt stat membru participant la aplicarea procedurii vamale simplificate si un antrepozit fiscal, un operator inregistrat sau un operator neinregistrat din Romania, miscarea produselor accizabile fiind acoperita de o procedura de tranzit care incepe la frontiera;

   3. un birou vamal de intrare in teritoriul comunitar situat intr-un stat membru neparticipant la aplicarea procedurii vamale simplificate si un antrepozit fiscal, un operator inregistrat sau un operator neinregistrat din Romania, miscarea produselor accizabile fiind acoperita de o procedura de tranzit care incepe la frontiera;

d) produsele accizabile sunt insotite de minimum 3 exemplare ale documentului administrativ de insotire pentru situatia prevazuta la lit. c) pct. 1 sau ale documentului administrativ unic pentru situatiile prevazute la lit. c) pct. 2 si 3.

 

6. Impozit pe dividende (aplicabilitate de la 1 ianuarie 2009):

Dividendele reinvestite incepand cu 2009, in scopul pastrarii si cresterii de noi locuri de munca pentru dezvoltarea activitatii persoanelor juridice romane distribuitoare de dividende, conform obiectului de activitate al acestora inscris la Oficiul National al Registrului Comertului, sunt scutite de la plata impozitului pe dividende.

Sunt scutite de la plata impozitului pe dividende si dividendele investite in capitalul social al altei persoane juridice romane, in scopul crearii de noi locuri de munca, pentru dezvoltarea activitatii acesteia, conform obiectului de activitate inscris la Oficiul National al Registrului Comertului.

Procedura de aplicare se va aproba prin ordin al ministrului economiei si finantelor si al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

Modificari prevederi Cod de procedura fiscala

Monitorul Oficial: 815 / 2008-12-04
Tip act: Ordonanta de urgenta
Referitor la: Metodologie fiscala
» începutul paginii «

In MO 815 din 04.12.2008 s-a publicat Ordonanta de urgenta 192/2008 prin care se aduc modificari Codului de procedura fiscala. Principalele modificari sint:

Pentru plata cu cel putin 10 zile inainte de termenul de plata stabilit* conform art. 111 din CPF a tuturor obligatiilor fiscale datorate bugetelor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, contribuabilii beneficiaza de o bonificatie de 5% din valoarea obligatiilor datorate.

Bonificatia nu se aplica in urmatoarele cazuri:

   a) pentru obligatiile fiscale reprezentand impozite sau contributii cu retinere la sursa;

   b) pentru obligatiile fiscale reprezentand accize;

   c) contribuabililor care au obligatii fiscale restante si pentru care nu a fost suspendata executarea actului prin care s-au stabilit obligatiile fiscale, in conditiile legii;

   d) contribuabililor care nu depun declaratiile fiscale la termenele stabilite de lege.

 

Bonificatiile se calculeaza lunar de contribuabil, iar plata anticipata va fi diminuata cu valoarea bonificatiei. Veniturile astfel constituite se utilizeaza ca surse proprii de finantare.

In cazul in care, ca urmare a inspectiei fiscale, se constata diferente ale obligatiilor de plata ca urmare a declararii unor sume mai mici decat cele datorate, organul de control va obliga contribuabilul la plata diferentelor, a bonificatiei de 5%, precum si a majorarilor de intarziere aferente.

In cazul in care, ulterior declararii obligatiilor de plata, contribuabilul corecteaza din proprie initiativa obligatia de plata, in sensul majorarii acesteia, este obligat la plata diferentelor, a bonificatiei de 5%, precum si a majorarilor de intarziere aferente.

Declaratiile de impozite, taxe si contributii cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa pot fi corectate de catre contribuabili pana la data depunerii situatiei financiare anuale pentru anul de raportare sau pana la data de 30 iunie a anului urmator celui de raportare, in cazul entitatilor care nu au obligatia depunerii situatiei financiare anuale.

Declaratiile de venit pot fi corectate de catre contribuabili pana la data comunicarii deciziei de impunere anuala emise pentru anul de raportare.

Declaratiile anuale privind impozitul pe profit si declaratiile anuale informative pot fi corectate de catre contribuabili pana la data de 30 iunie a anului urmator celui in care exista obligatia depunerii acestor declaratii, cu exceptiile prevazute de reglementarile legale in vigoare.

 

* Clientii A&C Associated, care doresc sa beneficieze de bonificatia pentru plata anticipata a impozitelor si taxelor ( TVA, impozit profit, etc. ) vor pune la dispozitia A&C Associated Srl datele necesare inchideri contabile cel tirziu in data de intai a luni urmatoare in scopul realizari inchideri contabile pina cel tirziu in data de 15 ale luni urmatoare. Deasemenea mentionam ca raspunderea materiala a A&C Associated nu se extinde asupra majorarilor si penalitatilor aferente reconsiderari acestor bonificati de catre organele de control. Clienti A&C Associated vor inainta o cerere in fiecare luna, catre A&C Associated, prin care solicita efectuarea inchideri contabile in avans in scopul obtineri bonificatiei de 5%.

Alte prevederi

Modificarea si completarea unor acte normative privind protectia consumatorilor

Monitorul Oficial: 795 / 2008-11-27
Tip act: Ordonanta de urgenta
Referitor la: Alte prevederi
» începutul paginii «

In MO 795 din 27.11.2008 s-a publicat Ordonanta de urgenta 174/2008 prin care se modifica si completeaza prevederi existente ale legislatiei privind protectia consumatorilor.

Modificarile importante, sint cele legate de obligatiile institutiilor bancare la acordarea si derularea de credite.

Actul normativ complet poate fi consultat la:

www.aca.ro/_afm/uploaded/MO/MO_795_27.11.2008.pdf

Modificarea si completarea unor norme si instructiuni fiscale

Monitorul Oficial: 795 / 2008-11-27
Tip act: Ordin
Referitor la: Alte prevederi
» începutul paginii «

In MO 795 din 27.11.2008 sa publicat Ordinul 3424 privind modificarea si completarea unor norme si instructiuni ale ministerului de finante, dupa cum urmeaza:

Se modifica prevederile OMFP nr. 2218/2006 privind aprobarea Normelor de aplicare a scutirilor de taxa pe valoarea adaugata pentru traficul international de bunuri, prevazute la art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare - incepand cu 1 ianuarie 2009. Principalele modificari aduse sint:

- sunt scutite de la plata taxei pe valoare adaugata, livrarile de bunuri catre antrepozite de TVA daca bunurile se afla in regim de antrepozit TVA precum si prestarile de servicii aferente livrarilor efectuate in atrepozite de TVA.

- toate operatiunile efectuate asupra bunurilor aflate in regim de antrepozit sunt scutite definitiv de la plata taxei, cu exceptia operatiunilor efectuate catre ultimul cumparator care beneficiaza numai de scutire provizorie.

- in cazul bunurilor importate, plasate in antrepozit de taxa pe valoarea adaugata, care parasesc regimul fara vreo livrare ulterioara an cadrul regimului si fara existenta vreunei tranzactii comerciale, se impune regularizarea taxei pentru importul efectuat prin plata taxei la organele vamale.

- urmatoarele servicii sint permise in regimul de antrepozit TVA:

1.Ventilarea, sortarea, uscarea, desprafuirea, operatiuni simple de curatare, reparatii ale ambalajului, reparatii de baza ale defectelor aparute în timpul transportului sau antrepozitarii, în masura în care este vorba de operatiuni simple, aplicarea sau îndepartarea protectiei utilizate in scopul transportarii
2.Reconstituirea marfurilor dupa transport
3.Inventarierea, prelevarea de mostre, trierea, cernerea, filtrarea mecanica si cantarirea bunurilor
4.Eliminarea componentelor avariate sau poluate
5.Conservarea prin pasteurizare, sterilizare, iradiere sau adaugarea de agenti de conservare
6.Tratarea impotriva parazitilor
7.Tratarea antirugina
8.Tratarea:

- prin cresterea temperaturii, fara alte tratari complementare sau procese de distilare;
- prin scaderea temperaturii, chiar daca aceasta conduce la o reincadrare sub un alt cod tarifar cu 8 cifre
9.Tratarea electrostatica, indreptarea sau calcarea textilelor
10.Tratarea consta în:
- indepartarea tulpinelor si coditelor si/sau a samburilor fructelor, taierea si felierea fructelor uscate sau a legumelor, rehidratarea fructelor;
- deshidratarea fructelor, chiar daca aceasta conduce la reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre.
11.Desalinarea, curatarea si cruponarea pieilor
12.Montarea bunurilor ori adaugarea sau inlocuirea pieselor accesorii, în masura în care aceasta operatiune este relativ limitata sau este destinata conformarii la normele tehnice si nu modifica natura sau performantele bunurilor originale. Aceasta operatiune poate conduce la reincadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre pentru bunurile adaugate ca accesorii sau utilizate ca inlocuitori
13.Diluarea sau concentrarea fluidelor, fara tratare complementara sau vreun proces de distilare, chiar daca aceasta conduce la reincadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre
14.Amestecarea bunurilor de acelasi tip, de calitati diferite, în scopul obtinerii unei calitati constante sau a unei calitati solicitate de client, fara a schimba natura bunurilor respective
15.Separarea sau taierea la o anumita dimensiune a bunurilor, daca este vorba numai de operatiuni simple
16.Ambalarea, dezambalarea, schimbarea ambalajului, decantarea si transferarea în alte recipiente, chiar daca aceasta ar conduce la reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre, aplicarea, retragerea si modificarea marcilor, sigilarea, etichetarea, afisarea pretului sau alt semn distinctiv similar
17.Testarea, ajustarea, reglarea si punerea în functiune a echipamentelor, aparaturii si vehiculelor, mai ales pentru verificarea conformitatii la normele tehnice, cu conditia sa fie vorba de operatiuni simple
18.Operatiuni constand în matuirea elementelor de tevarie pentru a le adapta exigentelor anumitor piete.

 

Se modifica prevederile OMFP nr. 2220/2006 pentru aprobarea Normelor privind scutirea de la plata taxei pe valoarea adaugata si a accizelor pentru importurile definitive ale anumitor bunuri, prevazute la art. 142 alin. (1) lit. d) si art. 199 alin. (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal - incepand cu 1 decembrie 2008. Principalele modificari aduse sint:

- sint scutite de taxa pe valoare adaugata si accize la import, in contextul traficului international de calatori bunurile continute in bagajul personal al calatorilor, daca bunurile respective nu au un caracter comercial si valoarea acestora nu depaseste 300 euro de persoana. In cazul calatorilor care folosesc transportul aerian sau maritim valoarea bunurilor scutite este de 430 euro de persoana.

- sint scutite de TVA si accize importurile urmatoarele tipuri de produse, in limitele cantitative:

- 40 de tigarete;
- 100 tigari de foi;
- 50 trabucuri;
- 250 grame tutun de fumat;
- 1 litru de alcool si bauturi alcoolice cu o concentratie alcoolica de peste 22% in volum sau alcool etilic nedenaturat de 80% in volum si peste;
-  2 litri de alcool si bauturi alcoolice cu o concentratie alcoolica mai mica de 22% in volum;
-  4 litri de vinuri si 16 litri de bere.

 

Se modifica prevederile  OMFP nr. 2222/2006  privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) si art. 1441 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare - incepand cu 1 ianuarie 2009. Prin acest act normativ se precizeaza documentele necesare scutiri de TVA pentru operatiunile de import-export.

 

Se modifica prevederile OMFP nr. 500/2007 pentru aprobarea Normelor privind procedura de acordare a certificatului de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata si de eliberare a garantiei pentru importurile de bunuri - incepand din 1 ianuarie 2009.In baza acestui act normativ se poate solicita amanarea la plata a taxei pe valoare adaugata dupa cum urmeaza:

Certificatul de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata se elibereaza la solicitarea persoanelor juridice care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
 
a)nu au obligatii bugetare restante reprezentand impozite, taxe, contributii, inclusiv contributiile individuale ale salariatilor si orice alte venituri bugetare, cu exceptia celor esalonate si/sau reesalonate la plata, precum si a celor suspendate in conditiile legii;
b)nu inregistreaza debite fata de autoritatea vamala;
c)au realizat in anul calendaristic precedent importuri din teritorii si state terte, astfel cum sunt definite la art. 1252 din Codul fiscal, exclusiv Bulgaria, a caror valoare cumulata este de cel putin 150 milioane lei. In această valoare nu se cuprind importurile de produse supuse accizelor armonizate;
d)sunt înregistrate în scopuri de TVA cu cel putin un an calendaristic inaintea depunerii cererii pentru eliberarea certificatului de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata;
e)nu sunt in stare de insolventa, nu se afla in procedura de reorganizare sau lichidare judiciara si nu figureaza in evidenta speciala si/sau in lista contribuabililor inactivi.

 

 

 

 

Metodologie fiscala

Codul de procedura fiscala modificari.

Monitorul Oficial: 770 / 2008-11-17
Tip act: Codul de Procedura Fiscala
Referitor la: Metodologie fiscala
» începutul paginii «

In MO 770 sa publicat Decizia comisiei de proceduri fiscale nr.1/2008 prin care se aduc doua modificari la codul de procedura fiscala respectiv la codul fiscal in vigoare, dupa cum urmeaza:

- incepind cu data intrarii in vigoare a Legii nr.85/2006 privind procedura insolventei, in cazul contribuabililor pentru care s-a deschis procedura reorganizari judiciare si a insolventei dupa caz, nu se mai datoreaza si nu se mai calculeaza obligatii fiscale accesori pentru creantele inscrise la masa credala si pentru rezultate din activitatea curenta, indiferent de data deschideri acesteii proceduri.

-  in cazul contribuabililor prevazutii la art. 107 din Codul Fiscal*

* "ART. 1071 Impunerea microîntreprinderilor care realizează venituri mai mari de 100.000 euro

Prin excepţie de la prevederile art.109 alin. (2) şi (3), dacă, în cursul unui an fiscal, o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 100.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanţă şi management în veniturile totale este de peste 50% inclusiv, aceasta va plăti impozit pe profit luând în calcul veniturile şi cheltuielile realizate de la începutul anului fiscal, fără posibilitatea de a mai beneficia pentru perioada următoare de prevederile prezentului titlu. Calculul şi plata impozitului pe profit se efectuează începând cu trimestrul în care s-a depăşit oricare dintre limitele  prevăzute în acest articol, fără a se datora majorări de întârziere. La determinarea impozitului pe profit datorat se scad plăţile reprezentând impozitul pe veniturile microîntreprinderilor efectuate în cursul anului fiscal."

 

declararea si plata impozitelor si contributiilor aferente veniturilor din salarii se fac lunar, incepind cu luna urmatoare trimestrului in care au devenit platitori de impozit pe profit.

Finantari
Catalogul surselor de finantare decembrie 2008 «
Monitorul Oficial: FN / 2008-12-15
Tip act: Analiză legislativă
Referitor la: Finantari
Alte prevederi
Modificarea contributiilor aferente salariatilor «
Monitorul Oficial: FN / 2008-12-15
Tip act: Analiză legislativă
Referitor la: Alte prevederi
Obligatia auditari situatiilor financiare anuale «
Monitorul Oficial: FN / 2008-12-15
Tip act: Analiză legislativă
Referitor la: Alte prevederi
Organizarea si efectuarea inventarieri pentru exercitiul financiar 2008 «
Monitorul Oficial: FN / 2008-12-15
Tip act: Analiză legislativă
Referitor la: Alte prevederi
Modificare praguri valorice INTRASTAT «
Monitorul Oficial: 839 / 2008-12-12
Tip act: Ordin
Referitor la: Alte prevederi
Metodologie fiscala
Decizia comisie de proceduri fiscale nr.1/2008 «
Monitorul Oficial: 812 / 2008-12-04
Tip act: Ordin
Referitor la: Metodologie fiscala
Alte prevederi
Interzicerea utilizarii instrumentelor de plata de tipul cecului, vambiei si biletului la ordin in format vechi «
Monitorul Oficial: 814 / 2008-12-04
Tip act: Ordin
Referitor la: Alte prevederi
Metodologie fiscala
Modificare prevederi Cod Fiscal «
Monitorul Oficial: 815 / 2008-12-04
Tip act: Ordonanta de urgenta
Referitor la: Metodologie fiscala
Modificari prevederi Cod de procedura fiscala «
Monitorul Oficial: 815 / 2008-12-04
Tip act: Ordonanta de urgenta
Referitor la: Metodologie fiscala
Alte prevederi
Modificarea si completarea unor acte normative privind protectia consumatorilor «
Monitorul Oficial: 795 / 2008-11-27
Tip act: Ordonanta de urgenta
Referitor la: Alte prevederi
Modificarea si completarea unor norme si instructiuni fiscale «
Monitorul Oficial: 795 / 2008-11-27
Tip act: Ordin
Referitor la: Alte prevederi
Metodologie fiscala
Codul de procedura fiscala modificari. «
Monitorul Oficial: 770 / 2008-11-17
Tip act: Codul de Procedura Fiscala
Referitor la: Metodologie fiscala
 

Niciun comentariu: